'MENSEN KOMEN VOOR
BELEVING EN VERTROUWEN'

Willem de Goede

Eigenaar van De Goede Verzekeringen en Hypotheken

Er waait deze dag een snijdende oostenwind door Heerenveen, dus we zijn blij als we BY-KEES binnenstappen. Dit huiselijke koffiecafé bestaat twee jaar en eigenaresse Shamé Keesman draait haar hand niet om voor allerhande koffiespecialiteiten, koekjes en cakes, chocoladetaarten en andere huisgemaakte versnaperingen. Het is er gezellig druk. Verzekeringsadviseur Willem de Goede snuift tevreden de geur van versgemalen koffie op.

“Willem houdt van koffie. Vroeger met melk en suiker, tegenwoordig zwart. Dan proef je de bonen beter.”

‘Ik ben gek op de geur van koffiebonen’, vertelt Willem, eigenaar van De Goede Verzekeringen en Hypotheken. ‘Ik dronk toen ik een jaar of 6 was al stiekem de restjes koffie van mijn ouders op’. Eigenlijk mocht dat niet. Daar krijg je rood haar van, probeerden ze hem tevergeefs wijs te maken. Willem houdt het bij zes, maximaal zeven koppen per dag. Vroeger met melk en suiker, tegenwoordig zwart. ‘Dan proef je de bonen beter.’ Hij was er al net zo vroeg bij waar het om verzekeringen gaat.

Zijn ouders hadden vroeger kantoor aan huis. ‘Er kwamen altijd veel klanten over de vloer en ik vond dat fascinerend. Ik zag mezelf toen al in een pak met een koffertje en een Golf 1.’ Die Golf is er nooit gekomen, maar Willem maakte wel zijn ambitie waar om het bedrijf van zijn vader over te nemen. Dit jaar bestaat het kantoor 70 jaar.

Mooie kop

Op kantoor en thuis heeft Willem een mooie espressomachine. Een goede kop koffie is voor hem en zijn klanten vaste prik. En dan niet in een plastic bekertje, maar in een mooie kop. ‘Het hoort erbij, vind ik, het is een goede eerste indruk. Mensen komen voor beleving en vertrouwen’. Een goede adviseur is volgens hem in de eerste plaats flexibel en kan goed omgaan met veranderende behoeftes van de klant én met marktontwikkelingen en productwijzigingen. ‘Je ziet dat mensen steeds meer informatie op internet opzoeken.

Ook de verzekeringswereld wordt meer en meer data-gedreven. Aan de ene kant weten klanten door deze ontwikkelingen beter wat zij willen, aan de andere kant zien ze soms door de bomen het bos niet meer. Daar kan een goede adviseur van waarde zijn.’

Vraag achter de vraag

Er is behoefte aan transparantie en overzicht, constateert Willem. Mensen denken volgens hem soms te snel dat ze het zelf wel kunnen regelen. ‘Het loont echt om periodiek in gesprek te gaan met een goede adviseur om te kijken hoe je ervoor staat. Ben je onder- of oververzekerd? Passen je verzekeringen nog wel bij je?’

Naast een verse koffie zijn de ingrediënten van een goed adviesgesprek volgens Willem dat er een klik met de klant ontstaat, dat je goed luistert en de vraag achter de klantvraag achterhaalt. ‘Ik wil van toegevoegde waarde zijn voor mijn klanten, inzicht en overzicht geven, zodat de klant zijn of haar financiële sores los kan laten. Daar haal ik voldoening uit.’

Als adviseur staat hij elke ochtend weer op met de gedachte ‘yes, ik mag weer’. En dat gaat dus verder dan alleen goede koffie.

Deel dit artikel via:

De lekkerste koffie drink je bij BY-KEES in Heerenveen, Vleesmarkt 10.