Matthijs Poos

'GOEDE SFEER OM GOED
ADVIES TE KUNNEN GEVEN'

Het geluid van de koffiemaler met verse bonen klinkt op de achtergrond. Verzekeringsadviseur Matthijs Poos neemt plaats op een van de comfortabele stoelen van café De Blonde Pater in Nijmegen. Het etablissement sleepte de afgelopen jaren diverse koffieprijzen in de wacht en is dan ook een uitgelezen locatie voor een interview met Matthijs. Hij begint geen dag zonder koffie. ‘Een prima starter én een rustmomentje.’

Zijn favoriete koffie is een goede cappuccino, met een beetje suiker. ‘Maar die drink ik niet iedere dag, hoor’, lacht hij. ‘Meestal drink ik zwarte koffie. Op kantoor heb ik altijd verse koffie, we zijn bewust overgestapt naar een apparaat dat de bonen vers maalt’, vertelt Matthijs. ’Alleen de geur al is heerlijk.’

‘ Naast kennis van zaken en de rust om te luisteren, is het noodzakelijk je te verplaatsen in de klant’

Een verse koffie is veelal het eerste dat Matthijs Poos van Poos Assurantiën in Wijchen zijn klanten bij een adviesgesprek aanbiedt. Vervolgens gaat hij rustig met ze in gesprek. Een goede sfeer is belangrijk, zegt hij, om goed te kunnen adviseren. ‘We stellen ons niet formeel op, waardoor de gesprekken al snel iets gemoedelijks krijgen. In die sfeer, waarin het de klant duidelijk is waarover het gaat, kan ik een beter advies geven.


Ik stel veel vragen om mijn advies af te kunnen stemmen op de persoonlijke situatie van de klant. Door goed te luisteren kan ik inventariseren waar de behoefte ligt.

| Verzekeringsadviseur, Matthijs Poos

Een van de belangrijkste eigenschappen waar een goede adviseur volgens hem over moet beschikken is inlevingsvermogen. ‘Naast kennis van zaken en de rust om te luisteren, is het noodzakelijk je te verplaatsen in de klant. Hoe beter je een beeld kunt schetsen van wat de klant nodig heeft, des te beter je kunt adviseren.’ Mensen helpen geeft hem energie. ‘Vaak worden mensen overspoeld met informatie. Daarom vinden wij het belangrijk om duidelijk uit te leggen waarom die ene of andere verzekering al dan niet nodig is. Mensen denken nogal eens dat een adviseur hen extra geld kost, terwijl een passend advies juist geld bespaart’, aldus Matthijs.

Ontwikkelingen

Matthijs werkt in een familiebedrijf, gespecialiseerd in zorgverzekeringen. De ontwikkelingen gaan snel, stelt hij vast. ‘Ik denk dat er steeds meer verzekeringen op de markt komen, omdat er ook meer risico’s zijn om te verzekeren. Bijvoorbeeld door de opkomst van drones. Hierdoor krijgen meer mensen behoefte aan een goede adviseur. Klanten willen helderheid over welke risico’s ze lopen.’

Hij vervolgt: ‘Het belangrijkste advies dat wij de consument kunnen geven, is: laat je goed adviseren door een verzekeringsadviseur. Vergelijk op internet geen appels met peren. Het is niet altijd helder welke verschillen er toe doen en dan is het fijn als er een adviseur is die je helpt. Ook bij een schadeclaim. Geen zorgen, dat is een stuk prettiger. Nog een koffie?’

Deel dit artikel via:

In Nijmegen drink je goede koffie bij

De Blonde Pater aan de Houtstraat 620