Tim Kiewiet & Hink Kiewiet

'ER HEEFT NOG NOOIT EEN AUTO VAN ONS GEWONNEN'

In de GlasGarage Amsterdam-Zuidoost zwaait de familie Kiewiet de scepter. En dat doen vader, zoon en neef met passie en vrolijke Amsterdamse gebbetjes tussendoor. Ze zijn gespecialiseerd in het repareren en vervangen van autoruiten. De mannen van de Amsterdamse vestiging van GlasGarage zien in alles wat met ruiten te maken heeft een uitdaging. ‘Nee’ is hier geen optie.

Vader Hink, zoon Tim en neef Tijs zijn autoruitenspecialist, zoals op hun visitekaartje staat. Dat wordt ook meteen bij binnenkomst duidelijk. De Focwa-certificaten van de monteurs hangen ingelijst aan de muur, naast een poster met een rapportcijfer 9,5 van klantenvertellen.nl. Zo mogelijk nog opvallender is dat uit alles wat het drietal vertelt vakkennis, ervaring en enthousiasme spreekt.

Eigenaar Hink: ‘Ik ben in 1993 in het glas begonnen, als franchisenemer van een andere glasbedrijf. In 2008 ging ik daar, na 16 jaar, met pensioen. Tim heeft het vak met de paplepel ingegoten gekregen en werkte intussen ook bij dat bedrijf.

Tot hij mij vroeg om samen een vestiging van GlasGarage te starten. Ik vond het een prachtige uitdaging. We begonnen op 1 december 2011 in Amsterdam-Noord.


In 2013 namen we de vestigingen in West en Zuidoost over en eind december 2016 hebben we Amsterdam-Noord en Zuidoost samengevoegd in ons nieuwe pand aan de Keienbergweg 3.’ Het werkt prima onder de vleugels van GlasGarage, vertelt Hink. ‘Wij dragen als franchisenemer onze eigen verantwoordelijkheid, maar krijgen als we dat willen ondersteuning vanuit het hoofdkantoor.’

Boeiend vak

Tim Kiewiet veert op als hij over zijn werk praat. ‘We zijn vanaf de melding van een ruitschade tot en met het opleveren van de auto bij de klant betrokken. We denken mee, praten in oplossingen, laten zien wat we met de ruit hebben gedaan – ook aan de hand van foto’s – en doen wat we zeggen.


Mijn neef Tijs, ook autoruithersteller, werkt op locatie of in onze werkplaats. Onze drive om een auto piekfijn af te leveren is groot. Wij nemen alle projecten aan, van oldtimers tot auto’s met kogelwerend glas. Dat maakt autoruiten herstellen zo’n mooi en boeiend vak.’ Vader Hink toont trots foto’s van bijzondere klussen, zoals een oude Duitse brandweerauto, een dubbeldekker en een paar Amerikaanse klassiekers. ‘Als we een ruit niet kunnen bestellen, dan laten we die via een mal maken. Er heeft nog nooit een auto van ons gewonnen!’

‘De eigenaren krijgen hun auto’s in ‘showroomkwaliteit’ terug’

Schade

Automobilisten hebben gemiddeld eens in de zeven jaar ruitschade, zo laten de statistieken zien. Het kan gaan om een sterretje, dat met een unieke harsinjectie-methode gerepareerd kan worden, maar ook bij een gebarsten voorruit die vervangen moet worden en bij inbraakschade staan de autoruitspecialisten van GlasGarage Amsterdam- Zuidoost 24/7 klaar.


Het afwikkelen van de schademelding bij de verzekering wordt ook in de vestiging gedaan. Tim en Tijs werken fulltime, Hink springt als het nodig is bij, vooral als er een oldtimer in de werkplaats staat. Hij zou (opnieuw) met pensioen kunnen, maar blijft maar wat graag bij het familiebedrijf betrokken.

Showroomkwaliteit

‘Wij behandelen elke auto alsof het onze eigen auto is. Netjes dus’, vertelt Tim. De eigenaren krijgen hun auto’s in ‘showroomkwaliteit’ terug, zoals ze dat bij de GlasGarage noemen. ‘We wassen de auto’s nog net niet’, grapt Tim. Het is leuk, vindt hij, dat het resultaat visueel is. ‘Klanten zeggen bij aflevering vaak dat hun auto er mooier uitziet. Dat geeft natuurlijk veel voldoening.’


De openlijke waardering – ook in reviews – motiveert de familie Kiewiet enorm. De vestiging in Amsterdam-Zuidoost mag graag het verschil maken, ook in de dienstverlening. Daar hoort bijvoorbeeld een haal- en brengservice of een (gratis) leenauto of –fiets bij. En levenslange garantie op de uitgevoerde werkzaamheden.

Specialist in autoruiten

GlasGarage is specialist in autoruiten. Met ruim honderd vestigingen is het de grootste keten in autoruitenherstel in Nederland. Alle monteurs zijn volgens de strenge FOCWA- normen opgeleid en gecertificeerd door Stichting Duurzaam Repareren. Met zijn eenduidige werkwijze en service streeft GlasGarage naar de hoogste klanttevredenheid.


Een bijzonder sub-specialisme betreft het kalibreren van camera’s achter een nieuwe voorruit, vertelt Hink Kiewiet. ‘Na een voorruitvervanging moet het ADAS-systeem, waarop de camera’s werken, gekalibreerd en gereset worden om goed te blijven werken.’ De GlasGarage heeft die expertise in huis.

Deel dit artikel via:

|

Bij het kalibreren van camera’s achter nieuwe voorruiten worden met behulp

van laser-uitlijning van de auto en een simulatiewand de rijhulpsystemen

opnieuw af- en ingesteld.