Het nieuwe autorijden

ELEKTRISCHE AUTO HEEFT DE TOEKOMST

In december 2018 was de bestverkochte

auto de elektrische jaguar i-Pace

De afgelopen 130 jaar was er fossiele brandstof nodig om een auto te laten rijden. Inmiddels is de transitie in de mobiliteit nauwelijks meer bij te houden. De elektrische auto is al een vertrouwd fenomeen in de stad en op de snelweg.


In de geschiedenis van de automobiel werd de opkomst van de elektrische auto tweemaal voortijdig gedwongen gestopt. De eerste keer was dat al eind negentiende eeuw, toen Amerika mobiel werd, in een sneller tempo dan Europa. Een deel van de pionierende fabrikanten was van mening dat dit elektrische mobiliteit moest worden. De opkomende olie-industrie zag dat anders. Met acties die ver buiten de wet gingen, werd de elektrische auto het zwijgen opgelegd. De olie-elite zou in de jaren negentig van de vorige eeuw ook de hand hebben gehad in het vroegtijdig stoppen van het GM EV1-project.

De elektrische auto was allesbehalve populair in die tijd, maar het grote General Motors (GM) zag er wel wat in en ontwikkelde de EV1, een volledig elektrische middenklasser. GM bouwde 1117 stuks. De fabrikant haalde ze na de leaseperiode (de EV1 was niet te koop) terug. Vrijwel allemaal zijn ze vernietigd, slechts veertig modellen bleven bewaard en belandden bij musea, nadat de aandrijflijn onklaar was gemaakt. Er bestaat nog slechts één rijdende EV1. Dit controversiële hoofdstuk in de geschiedenis van General Motors is nooit echt opgehelderd.

Nieuwe modellen

Het kan verkeren! In december 2018 was de bestverkochte auto de elektrische Jaguar i-Pace. In maart dit jaar ging de eer van meest verkochte auto naar de Tesla, Model 3. Dat deze scores enigszins beïnvloed zijn door Haagse subsidies is duidelijk. Maar het zegt zeker ook iets over de groeiende populariteit van de elektrische auto. Het aanbod neemt snel toe, er is een redelijke laad-infrastructuur ontstaan en er is een toenemend draagvlak door de aandacht voor klimaat en milieu. Zo overweegt nu meer dan de helft van de kopers van een nieuwe auto in Nederland een elektrische auto.

Voor de grote portemonnee komt eind dit jaar de Porsche Taycan op de markt. Een elektrische sportsedan met een prijs van om en nabij de 150.000 euro. Het revolutionaire van de Taycan is zijn 800V-oplaadsysteem. Maakt de Taycan-rijder gebruik van het juiste laadpunt, dan is de accu van deze wagen binnen een kwartier voor tachtig procent gevuld. Geschikt voor consumenten met een iets minder diepe portemonnee: de Volkswagen ID Neo. Als de Neo, formaat Volkswagen Golf, eind dit jaar de straat op gaat, is hij leverbaar met diverse accucapaciteiten.

Zoals voor elke elektrische auto geldt: hoe groter de accu, des te groter de actieradius en des te hoger ook de prijs van de auto. Drie andere interessante nieuwkomers zijn de Renault Zoe, de Peugeot e-208 en de elektrische Opel Corsa. Van de e-Corsa zijn de specificaties nog niet bekend, maar deze zullen naar verwachting overeenkomen met de Peugeot e-208, met een 50 kWh-accu, waarmee de actieradius 340 kilometer bedraagt. De prijzen komen iets boven de 30.000 euro te liggen.

Het 800V-oplaadsysteem van de

Porsche Taycan is revolutionair

Waterstof of elektrisch?

De auto die op fossiele brandstof draait, is aan het eind van zijn bestaan, dat is zeker. Maar waar gaat het naartoe? De meningen zijn ernstig verdeeld. Rijden we over enkele jaren allemaal in een elektrische auto of in een auto met waterstofaandrijflijn? Feitelijk is een waterstofauto een elektrische auto.

De elektriciteit komt in dit geval echter niet uit een enorme accu, maar wordt door een fuelcell ontleed uit een hogedruktank met waterstof. Bij dit proces komt water vrij, dat uit de auto druppelt.

Een mooi principe, ware het niet dat je waterstof moet produceren, opslaan, vervoeren en onder druk moet houden. Dat kost allemaal veel energie. Bovendien is een waterstofauto behoorlijk kostbaar; ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als een vergelijkbare elektrische auto. En wanneer alle factoren worden meegerekend, produceert een waterstofauto per gereden kilometer ongeveer driemaal zoveel C02 als een elektrische auto. Wetenschappers en visionairs verwachten dat de waterstof-aandrijflijn in de toekomst vooral voor zwaar transport beschikbaar komt. Want vrachtverkeer en bussen zijn vooralsnog te zwaar om aangedreven te worden door een elektromotor met accu.

Voor- en nadelen

Bij sommige elektrische auto’s duurt het laden lang. Dat komt dan doordat ze over een zogenoemd één-fase laadsysteem beschikken. Een Tesla, maar ook de Audi e-tron heeft een sneller oplaadbaar driefase laadsysteem. Voor consumenten die veel kilometers maken en dat graag in een EV (Electric Vehicle) willen doen, is het raadzaam een elektrische auto te kiezen die snel kan opladen. Houd bij een EV ook rekening met minder reikwijdte op een volle accu in vergelijking met een conventionele auto met een volle benzinetank. In de winter neemt de reikwijdte van een EV met zo’n 25 procent af, doordat de accu’s een hekel hebben aan winterse kou. Gemiddeld genomen kun je ’s winters zo’n 25 procent van de officiële fabrieksactieradius halen om tot een reële reikwijdte te komen.

Aspecten als winterbanden en een dakkoffer beïnvloeden het verbruik van elke auto, en zeker die van een EV. Er zijn dan ook maar weinig consumenten die een caravan achter hun elektrische auto koppelen om ergens vakantie te gaan vieren. Een andere hindernis van de EV is de gebrekkige laadinfrastructuur.


In de Randstad vind je veel openbare laadpunten, maar in de provincie veel minder. Met name Twente, Drenthe en de noordelijke provincies moeten hierin nog een inhaalslag maken. Een eigen laadpunt aan huis (aanschaf rond de duizend euro, huren kan ook) maakt het leven en rijden met een elektrische auto een stuk gemakkelijker. Met elke ochtend een volle accu! De meeste moderne EV’s halen daarmee zo’n 300 kilometer.

De markt is nog schaars waar het gaat om gebruikte elektrische auto’s. Lange tijd was er de angst dat een EV van een paar jaar oud een sterk afnemende capaciteit van de accu zou hebben, zoals bekend bij mobiele telefoons van een paar jaar oud. Dit wordt ‘accudegradatie’ genoemd. In de praktijk valt deze accuslijtage bij elektrische auto’s alleszins mee. Er zijn Tesla-taxi’s bekend die 300.000 kilometer hebben gereden, met een afname van slechts acht procent van de accukracht.

HOE IS JE ELEKTRISCHE AUTO VERZEKERD BIJ NH1816

Voor je verzekeringsdekking bij Nh1816 maakt het niet uit of je een elektrische auto of benzineauto bezit. Onze aangesloten schadeherstellers zijn vakkundig en helpen je graag uit de brand na een aanrijding. Heb je een laadpaal bij je woonhuis? Die is standaard gewoon met de woonhuisverzekering meeverzekerd.

De Renault Zoe is een van de

interessante nieuwkomers

Kosten

Door de bank genomen ligt de kilometerkostprijs van een elektrische auto lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Thuis kost een kWh energie-eenheid ongeveer 20 cent, wat betekent, dat het vullen van een lege 80 kWh-accu van een elektrische auto zo’n 16 euro kost. Bij Fastned, leverancier van EV-tankstations langs de snelweg, bekend van de gele bogen, ‘tank’ je zonder abonnement voor 59 cent per kWh, waarmee het laden van de lege accu dus drie keer zoveel kost als thuis opladen.

Dan de onderhoudskosten: die liggen van een elektrische auto in vergelijking met een conventionele wagen zo’n tweederde lager. De aanschafprijs van een EV is anno nu nog wel even een ding; die ligt nog steeds ruim boven die van een vergelijkbare, traditionele auto. De verwachting is dat tussen 2023 en 2025 de prijzen gelijkgetrokken worden en dat een EV in 2030 in elk opzicht gunstiger is geprijsd.

Toekomst

De elektrische auto heeft de toekomst, en die is dichterbij dan je denkt. Het aanbod neemt in rap tempo toe en consumentenvoordelen als vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, lage bijtelling bij privégebruik van een zakelijke EV en een mogelijke financiële beloning bij de aanschaf (€ 6000,–) zullen de populariteit stimuleren. Daarmee zal ook de oplaadinfrastructuur verbeteren. Misschien kijken we over een jaar of twintig terug op onze ‘ouderwetse’ benzineauto’s, zoals we nu terugkijken op roken in een vliegtuig: ondenkbaar!