Challenge #DAS24H

RACE OM ULTIEME INNOVATIE

‘Bedenk binnen 24 uur een slimme toepassing voor online juridische oplossingen’, zo luidde de opdracht voor 150 studenten, die in april meededen aan de tweede #DAS24H. Non-stop braken de deelnemende teams hun hoofd over de ultieme innovatieve uitdaging. Het winnende plan ‘Badger’ werkt DAS verder uit, samen met het team, dat dit voorstel heeft ingediend.

Studenten van nu zijn met de digitale paplepel grootgebracht en gaan op een vanzelfsprekende manier om met alle beschikbare technologie, data en communicatie. Zij kijken niet alleen naar digitale middelen voor kansen en oplossingen, ze zijn ook degenen die er meestal als eerste mee werken. DAS ervaart het als zeer inspirerend om deze digital natives te betrekken bij klant gerichte vernieuwingen en samen met hen originele oplossingen te ontwikkelen.

Doel

Het doel van #DAS24H is goede ideeën losmaken en in de praktijk toepassen. “Het winnende team krijgt de ruimte om zijn idee verder bij ons uit te werken”, vertelt Silvia Onos, manager Innovatie bij DAS. “Ik geloof in de kracht van samen doen en je open durven stellen.

We binden een nieuwe generatie klanten aan ons door met deze groep samen te werken. Zodat je niet alleen iets laat bedenken, maar er in de praktijk ook wat mee durft te doen.”

Opdracht

De opdracht van de tweede #DAS24H was: vind een slimme toepassing op het gebied van online dispute resolution. Hierbij gaat het om oplossingen van conflicten en geschillen, die ontstaan bij transacties via online platforms, zoals Marktplaats, Airbnb, Snappcar en Peerby.

De studenten begonnen enthousiast en ambitieus te brainstormen. Innovatieve ideeën komen immers niet zomaar op en de deadline van 24 uur gaf extra druk. Daarom maakte DAS het de studenten zo comfortabel mogelijk. Denk aan gezond eten en drinken, matrassen, hangmatten en energieke sportsessies. Alles was tijdens #DAS24H gericht op hét vernieuwende voorstel. En met resultaat!

Badger

Het winnende idee met veel praktijkpotentie is Badger geworden. Badger is een online concept voor studenten die op kamers gaan wonen. Badger helpt hen bij het conflictvrij en financieel regelen van mogelijke problemen. DAS gaat het voorstel samen met de studenten verder uitwerken. Dat betekent: praktisch toepasbaar maken, toetsen, aanscherpen en verfijnen. Net zolang totdat het product volledig aansluit bij de klantbehoefte, waarna de lancering in het pakket volgt!

DE 24 UUR VAN DAS

Met ‘#DAS24H’ grijpt DAS met oog voor de toekomst terug op zijn eigen vermaarde historie. In de Franse stad Le Mans staat de wieg van La Défense Automobile et Sportive (DAS). In 1917, zes jaar vóór de eerste editie van de beroemde autorace ‘De 24 uur van Le Mans’, richt het bestuur van de Automobile Club de l’Ouest de vereniging voor rechtsbijstand op. De leden kunnen in geval van autoschade een beroep doen op rechtsbijstand om schade bij de wederpartij te claimen. Het concept ‘rechtsbijstandverzekering’ werkt zo goed, dat het wereldwijd wordt overgenomen. In 1963 wordt de ‘DAS Nederlandse Rechtsbijstand Verzekeringmaatschappij’ opgericht.

"DOORPAKKEN"

Ruben Andriesse, student aan de HvA (Hogeschool van Amsterdam) en lid van het winnende #DAS24H-idee: “Het leek aanvankelijk een onmogelijke opgave om 24 uur lang met hetzelfde groepje intensief bezig te zijn om op tijd een oplossing af te leveren. Maar we waren allemaal gemotiveerd. Helemaal toen we beseften op de goede weg te zitten met ons idee voor Badger. We hebben in die 24 uur geleerd hoe waardevol het is om na feedback door te pakken, ook als die kritisch is. Het hielp ons een andere weg in te slaan met ons oorspronkelijke idee. En dat heeft gewerkt, want we hebben gewonnen! We kijken terug op een mooie uitdaging.”